Aan de slag met Infographics

Infographics worden 300 keer vaker gelezen dan andere content (MKB World, 2016). Dat visuele content beter werkt dan tekst is al langer bekend. Wij mensen hebben tegenwoordig steeds minder tijd, een heel artikel lezen? Ho, maar! We scannen teksten en lezen vluchtig de koppen. Infographic zijn de ultieme oplossing om snel je boodschap over te brengen en daarbij ook nog is de aandacht trekken. Klinkt ultiem. Niet waar? Dit is dan ook de reden dat deze manier van content delen een steeds populairdere manier is onder bedrijven en dus belangrijk voor jou als online marketeer om mee aan de slag te gaan. Waarom infographics belangrijk zijn en hoe je deze opstelt vertel ik in deze blog.

#Het vereist de aandacht en wordt beter opgeslagen

De mens houdt van visueel waardoor de aandacht sneller naar een plaatje gaat. Plaatjes kijken doen we nou eenmaal liever dan het lezen van lappen tekst. Het is zelfs zo dat 90% van de data dat onze hersenen bereikt, visueel is (Ketterij, 2016).

#Het creëren van linkbuilding en potentie tot Viral gaan

Doordat infographics een mooie stijl hebben en vaak veel informatie bevatten zijn de ‘plaatjes’ gevoelig voor het benoemen op blogs en Social Media. Deze linkbuilding zorgt voor een verhoging van de organische ranking en er is een hoge potentie om viral te gaan (Ketterij, 2016).

#Het draagt bij aan merkbekendheid en het tonen van expertise

Door het maken infographics met je logo en je eigen herkenbare kleuren zorgt het er voor dat de infographic direct bijdraagt aan je herkenning en dus je merkbekendheid. Daarnaast kan met de infographic worden aangetoond waar jij als organisatie kennis en expertise over beheerst (Ketterij, 2016).

Why infographics are effective.jpg

 

HOW TO: Infographic maken

  1. Relevante content: Begin altijd weer met relevante content. Een infographic maken over een onderwerp wat de doelgroep niet boeit heeft sowieso geen potentie om succesvol te worden (Downard, 2016).
  2. Pakkende titel: Zorg voor een pakkende titel waarin je iets beloofd, 80% leest alleen de kop en bepaald dan of het interessant is of niet. Maak daarnaast gebruik van cijfers, dit zorgt voor 36% meer kliks. Oneven nummers scoren nog beter (Downard, 2016).
  3. Verleidende intro: Zorg vervolgens voor een goede intro. Het blijkt dat maar 28% van ons de maar de hele pagina leest. Met een verleidende intro zorg je er voor dat de lezer blijft hangen (Downard, 2016).
  4. Niet te gek: Denk na over je kleuren en doe vooral niet te gek. Mensen willen niet overdonderd worden door de combinaties die je kiest. Maar het moet wel fancy blijven, kies voor het juiste kleurpalet (Downard, 2016).
  5. Overview: Maak de infographic overzichtelijk en niet te ingewikkeld om de leesbaarheid te vergoten. Gebruik gescheiden sections en om het nog overzichtelijker te maken kun je gebruik maken van nummers die als navigatie dienen voor de lezer (Downard, 2016).
  6. Geloofwaardigheid: Zorg voor geloofwaardigheid, dit kan vergroot worden met statistieken, quotes en andere referenties (Downard, 2016).
  7. Nog minder tekst: Maak illustraties om de informatie die je wilt geven in je infographic nog visueler te maken. Hiervoor kun je gebruik maken van grafieken, symbolen en iconen (Downard, 2016).
  8. Linkbuilding: Creëer nog meer linkbuilding door de URL’s van de websites waar je naar refereert te benoemen. Niet alleen om hun credits te geven, maar ook zodat zij uiteindelijk de infographic sneller zullen delen (Downard, 2016).
  9. Snel, sneller, snelst: Zorg voor een snelle laadtijd. Zoals ik in mijn vorige blog over contentmarketing heb verteld haakt 3 op de 4 personen af bij een laadtijd langer dan 3 seconden (Downard, 2016).
  10. Share with me: Zorg voor optimale sharings mogelijkheden. Zo moeten alle buttons van social media die relevant zijn voor jouw netwerk aanwezig zijn en moet de infographic op alle kanalen en devices leesbaar zijn (Downard, 2016).

 

Tools

Volgens het online platform “Creative Blog” zijn er zes succesvolle tools voor het maken van infographics:

  1. Canva
  2. Infogram
  3. Visually
  4. Venngage
  5. Piktochart
  6. Visme

Oh en nog een leuk weetje: “The 5:9 rule” Onderzoek heeft aangetoond dat infographics die negen keer langer zijn dan dat ze wijd zijn, zorgen voor meer ‘shares’.

SUCCES!

 


Bibliografie

Downard, B. (2016, 10). Viral Infographics. Opgehaald van http://www.briandownard.com: http://briandownard.com/viral-infographics/

Ketterij, B. v. (2016, 6 10). 6 redenen om inforgraphics te gebruiken. Opgehaald van http://www.frankwatching.com: https://www.frankwatching.com/archive/2016/06/10/6-redenen-om-infographics-te-gebruiken-infographic/

MKB World. (2016, 10 3). Potentie van Social Media voor B2B in 2016. Opgehaald van http://www.mkb.world: http://www.mkb.world/single-post/2016/10/03/Potentie-van-social-media-voor-B2B-in-2016

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s